FANDOM

Crypton Future Media ogłosili niedawno, że w przyszłych projektach odejdą od VOCALOID. Jest to ważne, ponieważ oznacza to, że postacie Cryptonu nie będą przechodzić na VOCALOID5.

Na chwilę obecną Crypton potwierdził, że będą nadal współpracować z YAMAHA, ponieważ nie jest to wcale rozwód od nich. Zamiast tego będą chcieli stworzyć własne oprogramowanie. Niestety, nie jest jasne, jakie plany Crypton ma dla swoich postaci. Stwierdzili jednak, że szukają w Piapro Studio potencjalnego przyszłego syntezatora.

Piapro StudioEdytuj

Obecnie Piapro Studio jest VST, które pozwala użytkownikom edytować VOCALOID podczas komponowania muzyki. Piapro Studio jest obecnie ograniczone do Hatsune Miku, Kagamine Rin i Lena, Megurine Luki, MEIKO i KAITO.

To sprawia, że rozsądniej byłoby skupić się na rozbudowie tego programu. Skoncentrowaliby się na ich wokalach, opierając się na własnej technologii. Oprogramowanie jest opracowywane do wydania na 2020 i obecnie koncentruje się na wokalach, które Crypton już stworzył.
Będzie odrębne od VOCALOID, ale możliwe jest, że YAMAHA współpracuje z Crypton również w tym wydaniu. Mówi się, że piosenka Mitchie M Seraphim on the Ring, korzysta z nowego Piapro Studio.

初音ミク&鏡音リンのプロレス試合曲『リングの熾天使』実況はKAITO

初音ミク&鏡音リンのプロレス試合曲『リングの熾天使』実況はKAITO

Nowa technologia i demoEdytuj

Krótko po pierwszym ogłoszeniu T.Ryo opublikował post na blogu ze szczegółami nowej technologii audio, którą rozwija Crypton.[1] Zgodnie z postem, Crypton wykorzystuje przetwarzanie sygnału audio i głębokie uczenie się do opracowania tej nowej technologii, w oparciu o badania związane z mową przeprowadzone w różnych społeczeństwach.

Dwa dotychczas opracowane efekty dźwiękowe VST to Vocal Drive i Cherry Pie. To wszystko jest jednak tylko procesorem efektów wokalnych, a nie syntezatorem wokalnym.

Vocal DriveEdytuj

Efektor Vocal Drive dodaje do głosu efekt zniekształceń. W zależności od zastosowanych ustawień możesz tworzyć różne efekty wokalne, takie jak delikatny oddech, pop growl, chrząkanie, a nawet gardłowy growl dla ostrzejszych wokali.

Cherry PieEdytuj

Efektor Cherry Pie wykorzystuje wysokiej jakości technologię analizy i syntezy mowy w czasie rzeczywistym. Efektor ten ma różne ustawienia zmieniające głos, takie jak działanie elastycznej wysokości tonu, kontrola widmowa i nieokresowe odkształcenie indeksu.

Funkcja konwersji jakości głosu odczytuje różne pliki sieciowe, uzyskane przez głębokie uczenie się, i przekształca głos w głosy innych ludzi. Na przykład możesz przekształcić dojrzały wokal w młodzieńczy lub nawet przekształcić męski wokal w kobiecy.

Vocal Drive & Cherry Pie Demo Movie

Vocal Drive & Cherry Pie Demo Movie

WyjaśnienieEdytuj

Po wydaniu Vocaloidów MEIKA Hime & Mikoto 30 marca 2019, przez długi czas nic się nie działo. Potem kilka firm (w tym właśnie Crypton) ogłosiło, że nie planuje Vocaloidów dla V5. Poza Cryptonem byli to też np. Internet Co., Ltd., którzy zrobili to pomimo wcześniejszej wzmianki o aktualizacji GUMI English.

Poza nimi podobnie zadeklarowali się też PowerFX oraz Beijing Photek S&T, którzy przestawili się na Synthesizer V. Na tym też programie będą działać ich najnowsze voicebanki: Haiyi, Cangqiong, Shian i Chiyu. Odejście tych wszystkich firm jest prawdopodobnie związane m.in. z mieszaną reakcją na VOCALOID5. To pierwszy silnik, który ma kłopoty z długotrwałymi problemami, które istniały w serii w poprzednich wersjach.

Doprowadziło to do tego, że silnik jako pierwszy zobaczył mieszaną reakcję, która obejmuje ciężką negatywną krytykę, a także długoterminowe problemy, które stają się szaleństwem dla rozwoju franczyzy. Podczas gdy negatywna krytyka zawsze była w serii, konsekwencje tych negatywnych reakcji nigdy nie wpłynęły znacząco na wsparcie silnika przez studia zewnętrzne.

Reakcja na oprogramowanieEdytuj

W porównaniu z aktualizacją VOCALOID3 do VOCALOID4, silnik VOCALOID5 przeszedł gruntowny przegląd i zaprezentowano wiele nowych funkcji, dzięki czemu jest to zupełnie inne oprogramowanie niż poprzednia wersja. Z tego powodu początkowa reakcja, jaka pojawiła się pierwszego dnia była w większości pozytywna. Po przejrzeniu nowego oprogramowania, Gizmodo zauważył, że silnik wydaje się znacznie bardziej nowoczesny.[2]

Jednym z problemów był ogólny brak odpowiedzi na aktualizację w porównaniu z poprzednimi wersjami.[3] Jednak wyższą cenę silnika i wyższe wymagania dotyczące specyfikacji komputera podano również jako punkt ujemny. Jeśli chodzi o cenę, problem ten został złagodzony, jeśli posiadasz jedną z poprzednich wersji VOCALOID, ponieważ cena aktualizacji jest znacznie niższa niż cena zakupu nowego VOCALOID5. Inne problemy wystąpiły przy 2 z 8 wokali w ofercie wersji Premium, a mianowicie VY1 i VY2. Ich nowsze wersje VOCALOID5 nie zawierają dodatkowych wokali dostarczonych z VY2v3 i VY1v4.

Według jednej strony edytor VOCALOID5 jest dość łatwy do edycji i uzyskania szeregu tonów nawet przy starszych wokalach VOCALOID3 lub VOCALOID4. Jednak VOCALOID LINK stwierdził, że producenci mogą być po prostu zadowoleni z aktualizacji GUMI, Hatsune Miku, Otomachi Uny lub chińskich Vocaloidów (które w tym momencie były tak popularne jak japońskie Vocaloidy) na VOCALOID4, chociaż kilka ostatnich chińskich Vocaloidów otrzymało znacznie mniej podekscytowaną odpowiedź.
VOCALOID LINK wyraził wrażenie, że VOCALOID dobiega końca z powodu tego wolniejszego trendu wydawniczego i wielu uważa, że ​​to koniec epoki. Konto Macne na Twitterze wyraziło również obawy związane z brakiem funkcji XSY i wyraziło chęć jej zwrotu.[4]

Co dalej?Edytuj

Wracając do tematu Cryptona, tak jak już wspomniałam, jego postacie nie będą mieć aktualizacji jako Vocaloidy. Ostatnim wydaniem Hatsune Miku jako Vocaloid było jej V4 Chinese, Crypton ogłosił ponadto, że jeszcze w tym roku zrobi jej bezpłatną aktualizację i naprawi wiele problemów z wymową obecnych w pierwszej wersji tego voicebanku.

Dla twórców muzyki Hatsune Miku korzystanie z nowych bibliotek dźwięku i oprogramowania w przyszłym roku będzie nowym wyzwaniem. Crypton powiedział, że jego nowa technologia jest rozwijana od dwóch lat, głosy nadal będą zachowywać te same cechy dźwiękowe co poprzednie voicebanki Vocaloid i będą dążyć do kompatybilności z istniejącymi narzędziami (należy odnieść się do Piapro Studio, edytora opracowanego przez Crypton, który może czytać vocaloidowe voicebanki). Nowe narzędzie będzie również korzystać z nowych voicebanków. Chociaż nowy silnik i oprogramowanie nie są obecnie nazwane, oczekuje się, że zostaną wydane w pierwszej połowie 2020. Głosy pierwotnie stworzone za pomocą Vocaloid prawdopodobnie zostaną zaktualizowane do odtwarzania na nowym silniku.

VOCALOID:AIEdytuj

Yamaha ogłosiła nową technologię głębokiego uczenia się o nazwie VOCALOID: AI, która została zaprezentowana za pośrednictwem NHK 29 września. W transmisji NHK technologia VOCALOID: AI została wykorzystana do odtworzenia głosu Hibari Misory po 30 latach od jej śmierci.[5][6][7]

Hibari Misora była piosenkarką, aktorką i ikoną kultury, zanim zmarła w 1989 roku, w wieku 52 lat. Na tym występie został wyświetlony model 3D naturalnej wielkości, aby odtworzyć obraz Hibari Misory, podobnie jak na koncertach VOCALOID, które widzieliśmy wcześniej. Ta transmisja była pierwszym razem, kiedy VOCALOID: AI został zaprezentowany publiczności i wykorzystany w praktyce. Próbki śpiewającego głosu zostały pobrane przy użyciu technologii usuwania dźwięku towarzyszącego, aby odizolować śpiewający głos od innych dźwięków tła.

Następnie, używając zebranych próbek śpiewającego głosu, VOCALOID: AI jest w stanie nauczyć się niuansowych właściwości tego głosu, takich jak jego barwa i ekspresja. Sztuczna inteligencja uczy się cech wokalisty i naśladuje je, aby dać jednorazowy występ, tak jak prawdziwy piosenkarz podczas występu na żywo. Aby móc korzystać z tej technologii, dane muszą być gromadzone z wyprzedzeniem, a złe wyniki muszą być odfiltrowane.

Powstały głos jest wynikiem sztucznej inteligencji, która uczy się barwy i stylu śpiewu; zauważa nawet potknięcia piosenkarza. Pozwala to wirtualnemu piosenkarzowi napędzanemu przez tę technologię występować na żywo bez konieczności wcześniejszego uzyskiwania wyników, sztuczna inteligencja jest w stanie uczyć się w miarę upływu czasu. AI opiera swoje wyniki tylko na najwyższej jakości danych, które są wytwarzane. Według Yamahy technologia obecnie szybko ewoluuje.

「AIでよみがえる美空ひばり」美空ひばり--あれから

「AIでよみがえる美空ひばり」美空ひばり--あれから

Hatsune Miku NTEdytuj

Crypton Future Media ogłosili oficjalnie nową wersję Miku o nazwie Hatsune Miku NT (New Type). Ma zostać wydana pod koniec sierpnia 2020, natomiast wersja beta jest już dostępna od 4 czerwca.

OPIS:

Generuj wysokiej jakości wokale poprzez prostą obsługę dzięki oprogramowaniu Hatsune Miku nowej generacji!

„Hatsune Miku NT (New Type)” to pakiet Hatsune Miku, który jest połączeniem nowo opracowanej „technologii ekspresji głosu / dedykowanej biblioteki głosu / interfejsu oprogramowania / efektora głosu”. Zaawansowany edytor głosu „Piapro Studio” integruje różnorodne nowo opracowane funkcje. Możesz kontrolować kierunek utworu, po prostu wpisując tekst i melodię oraz wybierając styl wyrażania.

Łącząc czyszczoną bibliotekę głosu z nowo opracowanym efektorem głosu, można wyrazić wszystko, od ładnego i uroczego śpiewu, emocjonalnie wzdychającego do gniewnego, chrapliwego i death growlu, a wszystko to przy zachowaniu płynnej artykulacji. Możesz także wprowadzać ozdobne wymowy jednym dotknięciem, co pozwala na bardzo szczegółowe dostosowanie śpiewającego głosu!

Oficjalna strona produktu: https://sonicwire.com/product/virtualsinger/special/mikunt

Oprogramowanie będzie sprzedawane w cenie 19 800 JPY za wersję do pobrania, ale będzie oferowane za 15 400 JPY dla nabywców, którzy są również właścicielami dowolnych poprzednich wydań oprogramowania Hatsune Miku (z wyłączeniem Append). Oznacza to, że posiadanie dowolnych wersji od Hatsune Miku V2 przez Hatsune Miku V4X kwalifikuje kupujących do zniżki. Nowe oprogramowanie zostało zademonstrowane w trzech utworach.

初音ミクNTプロトタイプ版・歌声デモンストレーション(※ショート楽曲:3曲が流れます)

Planowane są w nim trzy typy głosu, przy czym „Original Voice” jest jedynym dotychczas ogłoszonym. Jest to również jedyny, który będzie dostępny w wersji beta. Głos ten jest opisany jako „Standardowa biblioteka głosu z ulepszoną ekspresją głosu z poprzednich wydań Hatsune Miku”. Bardziej zaawansowana wersja edytora Piapro Studio dla NT będzie zawarta w pakiecie oprogramowania i będzie mogła działać zarówno jako samodzielna wersja, jak i jako wtyczka (samodzielna wersja beta). Użytkownicy mogą spodziewać się znaczących ulepszeń funkcjonalności w tym wydaniu w porównaniu do poprzednich wersji.

Shot ps mikunt en2

Podgląd Piapro Studio dla NT (Wersja autonomiczna)

Nowa wersja oprogramowania oferuje również nowo opracowany efektor głosowy, który będzie miał sześć różnych funkcji. Do tej pory ogłoszono trzy, które będą dostępne w wersji beta.

Voice DriveEdytuj

Efekt, który kontroluje drżenie składnika głosu i dostosowuje siłę / niuans głosu. Aby wyrazić chrapliwość i death growl, jest to możliwe nawet poprzez zastosowanie ustawień wstępnych.

Voice VoltageEdytuj

Ten efekt kontroluje ton i siłę / słabość głosu i tworzy jego dynamiczną intonację.

Super Formant ShifterEdytuj

Ten efekt inteligentnie zmienia jakość głosu, zachowując jednocześnie tożsamość oryginalnego głosu. Efekt może modulować głosy, aby były bardziej kobiece lub dziecinne.

Inne informacjeEdytuj

Hatsune Miku NT będzie również dostarczana w pakiecie ze „Studio One Artist Piapro Edition” firmy Presonus, które zawiera ponad 500 wirtualnych instrumentów (gitara, fortepian, perkusja i różne inne syntezatory). Ułatwia to tworzenie kompletnych kompozycji.

Będzie dostępna dla Windows (wersja 8.1 i nowsze) oraz Mac OS (wersja 10.11 i nowsze).

OdniesieniaEdytuj